آیا روشن کردن یک ژن می تواند ازبروز دیابت جلوگیری کند؟

بخشی از مقاومت به انسولین که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده می شود مربوط به فقدان  پروتئینی است که قبل از این ارتباط آن با دیابت کشف نشده بود . این کشف بسیار مهم  می تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند.

 90 درصد موارد ابتلا به دیابت را دیابت نوع 2 تشکیل می دهد. دکتر Pshezhetskyاز مرکز تحقیقاتی بیمارستان دانشگاه سنت جاستین می گوید: این پروتئین که Neu1یا 1neuraminidaseنام دارد، جذب قند را در سلولهای بدن روشن یا خاموش می کند و این کار را از طریق تنظیم مقدار سیالیک اسید موجود بروی سطح غشاء سلول انجام می دهد. دانشمندان درحال بررسی راهی برای بازگرداندن غلظت Neu1به مقدار وعملکرد طبیعی درافراد دیابتی هستند .

 دکتر Pshezhetskyمی گوید: اگر بتوانیم دنباله های سیالیک اسید را ازروی سطح سلول حذف کنیم رسپتور انسولین  مجبور به انجام وظیفه ی خود در جذب مولکولهای قند از خون خواهد شد. این کار به پزشکان درکاهش درمان با انسولین  کمک می کند و احتمالاً ازمیزان ابتلا به دیابت  و اپیدمی شدن آن می کاهد.

 نتایج این تحقیق که بروی سلولها و موش انجام شد درمجله ی Diabetes(July, 2013) منتشرخواهد شد . درحال حاضر دانشمندان درحال بررسی نتایج این تحقیق دربیماران دیابتی هستند.

 اگرچه دیابت نوع 2 ابتدا با روش های تغذیه ای، ورزشی و ترک مصرف دخانیات درمان می شود اما در صورت عدم موفقیت این روشها، پزشکان از درمان های دارویی  وانسولین تراپی استفاده می کنند. تعداد افرادی که در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند رو به  افزایش است. تنها درآمریکا از سال 1995 تا 2010 میزان ابتلا 82 درصد افزایش نشان میدهد و در اکلاهاما این افزایش 226 درصد گزارش شده است.

از آنجائیکه دیابت نوع 2 ، بیشتر موارد ابتلا به این بیماری را تشکیل می دهد، شیوع آن به موازات اپیدمیک شدن چاقی درحال افزایش است. در حقیقت چاقی  یکی از عوامل اصلی این بیماری است که می تواند منجر به بیماری قلبی ، سکته  و حتی قطع عضو به دلیل ضعف گردش خون در اندام های انتهایی شود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/07/130722105603.htm